Музей майбутнього: Музей сучасного мистецтва «Кіасма»

Яке майбутнє у музеїв сучасного мистецтва? Які оцінки отримають роботи з їхніх колекцій, чи зміняться шляхи їх презентацій? Як і розуміння визначення «сучасне мистецтво»?

Ми продовжуємо переклад відповідей на питання про майбутнє від провідних світових музеїв. Нагадаємо, що почали ми з «Ермітажу». Сьогодні поговоримо про музей «Кіасма», місто Гельсінкі, Фінляндія .

«Різні відкриті платформи можуть бути дуже корисними для навчання. Для мене, Twitter був революційним відкриттям. Це розширило мою робочу команду за межі стін Кіасма» .

Санна Хірвонен

Старший співробітник з планування,

Відділ суспільних програм

Що чекає на музеї у майбутньому? Як розвивається цей сектор? Якими ви бачите музеї у найближчі 10 років?

Я працюю у секторі державних програм в Кіасмі, і звісно зацікавлена у аналізі нашої аудиторії. Гадаю, що за останні 10 років музеї збільшили кількість відвідувачів, і стали більш «клієнтоорієнтованими». Ми розуміємо своїх гостей краще ніж раніше. Можливо це через фінансові ресурси – музеям доводиться робити немало, маючи небагато. Ми повинні  якось привабити аудиторію, знати, хто і чому нас відвідує.

Я справді вірю, що музеї й надалі будуть важливими платформами для роботи над нашою ідентичністю, історією, і допоможуть нам зрозуміти один одного і самих себе.

З цифрової точки зору, гадаю, віртуальний та фізичний музейний досвід будуть більш переплетені і сприйматимуться природно. Інтернет-досвід ставатиме центральнішим, як у рамках відвідування музею, так і  до і після цього.

Як цифрове середовище впливає на Музейний світ?

Цифрові технології безперечно впливають на музеї безпосередньо і на наше професійне життя.  Коли потрібні технології правильно використовуються, це робить все набагато легшим: від онлайн календарів до менеджерських рішень.

У порівнянні з іншими музеями фінські музеї добре діджиталізуються. Для нас актуальним викликом є робота з тими творами мистецтва, які існують лише онлайн. Ми щойно запустили колекцію онлайн мистецтва, і активно працюємо над здобуттям спеціальних навичок для роботи з ним. Працюючи з цифровим мистецтвом важливо дотримуватись авторських прав. На щастя, ми маємо власного юриста, що спеціалізується на творах мистецтва.

Але, говорячи про цифровий світ і музеї, це не завжди стосується конкретних речей, це більше про мету, і те, чого ми хочемо досягти.

Що допоможе музейним співробітникам краще зустріти виклики цифрового виміру?

Я помітила, що спільне навчання завжди мотивує. Гарна ідея заохочувати активних працівників музею ділитись досвідом між собою та з іншими музеями. Різні відкриті платформи можуть бути дуже корисними для навчання.

Чого потребує музей в зв’язку з діджиталізацією?

Думаю, що ключ до розуміння діджиталізації це те, що цифрові технології не самоцінність — це інструмент. Ви самі маєте обрати, як саме його використовувати, і що саме вам потрібно. Обрати ті інструменти, які допоможуть вам досягти глобальної мети. Розуміння своїх цілей дуже важливе.

Як би ви оцінили ефективність вашої цифрової стратегії? З якими проблемами ви зіштовхуєтесь наразі? Які ключові аспекти вашої успішності?

Кіасма є частиною Фінської національної галереї. У нас немає окремої цифрової стратегії, це стратегія Галереї. Наприклад, Галерея прагне створити сприятливі умови для розуміння візуального мистецтва як в середині країни, так і закордоном. У нас є чіткі цілі: зробити наші колекції доступними віртуально, і спілкуватися з нашою аудиторією онлайн. Тож для нас цифрове середовище — допомога донести мистецтво до аудиторії.

Ми також маємо цифровий сервіс, що працює над питаннями комунікації, маркетингу, оцифрування колекцій. Ключ до успішного цифрового проекту – лідер, відданий своїй справі, та група професіоналів з  цифровими та іншими навичками. Ви повинні знати мистецтво так само добре, як і технології, і зрозуміти потреби вашої аудиторії.

Один з викликів – це те, що ви не можете зробити все самі, вам доводиться наймати спеціальні служби. Іноді внаслідок цього втрачається необхідний зв’язок з аудиторією. Авторське право візуальних мистецтв — це ще одна річ, яка тримає вас у рамках. На щастя, міністерство Освіти та культури підтримує нас, сплачуючи авторські збори для фінських художників, чиї роботи ми маємо в нашій колекції. Це робить можливим показ наших колекцій в інтернеті.

У що музеї мають інвестувати?

Важко назвати щось одне. Залежить від цілей, які має кожен музей, і від аудиторії також. Музеї прокинулись для соціальних медіа. Це один із способів підтримувати стосунки з відвідувачами.

Музеї також мають суто онлайн аудиторію. Є люди, які ніколи не відвідають музей вживу, бо живуть далеко, або не так вже й сильно зацікавлені у сучасному мистецтві. Не обов’язково приходити, адже ми можемо запропонувати їм наш контент онлайн, і вони зможуть ознайомитись з ним будь-де і коли завгодно.

Які навички необхідні для адаптації до цих змін?

Будь-які навички — хороші. Наприклад, командна робота. Бути в змозі працювати в мережі, вчитися у інших, шукати ідеї не тільки у своїй сфері та країні, виходити з зони комфорту. Розуміння аудиторії, реальний інтерес до того, що їх мотивує, в чому вони зацікавлені. Ви також маєте розбиратися у авторському праві. Потрібно також розуміти призначення цифрових платформ для того, щоб їх правильно використовувати.

Сьогодні аби достукатися до людей, ми маємо бути там, де вони – у соціальних медіа, Вікіпедії, а не створювати власних музейних порталів.

Як ви обираєте персонал у ваш музей? Яким є ваш ідеальний кандидат?

Звичайно, це залежить від посади. Нещодавно ми найняли менеджера цифрових медіа та аудіовізуального техніка, і зараз шукаємо куратора для наших колекцій. Всі ці посади включають цифрові навички. Важливо також, щоб кандидат розділяв цінності Галереї: разом, прозоро, професійно.

Які найважливіші спеціальності, пов’язані з цифровим аспектом роботи музею, яких бракує сьогодні?

У деяких музеях є дата-менеджери. Мені на думку спадає також щось на кшталт комюніті-менеджера. Це людина, яка працює з музейними онлайн-спільнотами та соціальними медіа-платформами. У моєму музеї ця роль ділиться між кількома людьми, і це добре працює – але реальна присутність в Інтернеті вимагає більше, ніж просто оновлення статусу. Музеї мають розглянути можливість інвестування у взаємодію з аудиторією в інтернеті. У деяких музеях, які роблять акцент на виробництві онлайн-контенту є веб-редактор.

Всі відповіді від 10 музеїв англійською можна прочитати тут

Слідкуйте за нашими перекладами від Каті Потапенко

Фото з сайту музея

2 комментария к записи «Музей майбутнього: Музей сучасного мистецтва «Кіасма»»

  1. Пингбэк: Музей майбутнього: МААТ — Музей мистецтв, архітектури та технологій | CEDRA

  2. Пингбэк: Музей майбутнього: Музей науки в Тренто | CEDRA

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *